Pływanie pod wodą różnego rodzaju obiektami już od wielu lat fascynuje mnóstwo ludzi na całym świecie. To przede wszystkim niezapomniane przeżycie, które potrafi utknąć w pamięci na bardzo długi czas. Obiekty takie jak np. okręty podwodne w pływaniu wykorzystują między innymi prawo Archimedesa. Zgodnie z nim na każdy obiekt częściowo lub całkowicie zanurzony w wodzie działa pionowa, skierowana ku górze siła wyporu. Twierdzenie to ma znaczący wpływ na konstrukcje łodzi podwodnych (np. kadłuby okrętów).
Konstrukcja okrętów podwodnych opiera się przede wszystkim na napędzie. Początkowo silniki łodzi podwodnych napędzane były maszyną parową. Dodatkowo wyposażone były również w tzw. rurę optyczną, czyli protoplastę dzisiejszego peryskopu. Silniki parowe w okrętach podwodnych nie zdawały jednak egzaminu przy zanurzaniu. Wraz z kolejnymi latami przyszły jednak bardziej praktyczne rozwiązania takie jak silniki elektryczne, benzynowe, diesla a nawet te z napędem jądrowym. Obecnie odpowiednio uzbrojone w broń podwodną i z dobrym systemem informacyjnym (np. system SFCS) okręty z powodzeniem pływają po największych obszarach wodnych świata.
W budowie różnego rodzaju obiektów pływających pod wodą kluczową rolę odgrywa regulacja stopnia ich zanurzenia. Takim regulatorem w łodziach podwodnych jest balast w postaci wypełnionych wodą zbiorników balastowych. Wynurzenie za ich pomocą stosowane jest jednak tylko w sytuacjach awaryjnych – natychmiastowe opróżnienie takich zbiorników może bowiem spowodować zbyt szybkie wynurzanie, a w konsekwencji utratę kontroli nad okrętem. Załogi okrętów podwodnych z reguły wynurzają jednostki unosząc je w górę za pomocą specjalnych sterów głębokości.
Załogi operacyjnych okrętów podwodnych unieruchomionych na większych głębokościach wyposażone są w nowoczesne systemy podtrzymywania życia (np. zapewnienie słodkiej wody, składu powietrza i uzupełnianie tlenu), specjalne śluzy, kamizelki oraz łodzie ratunkowe. Do wykrywania innych obiektów podwodnych służy między innymi technologia stealth, wykorzystywana również w samolotach wojskowych.